Tabori Preis 2023

On May 17th 2023, the Fonds Darstellende Künste will be awarding the Tabori Prize for the 14th time; it is the highest national distinction for the independent performing arts. Enjoy – live at HAU Hebbel am Ufer (HAU1) or online at fonds-daku.de – the 2022 prizewinners’ performances, artists from throughout Germany and abroad, live interviews from the Tabori Studio and an exhilarating aftershow party.

The Tabori Prize

With the Tabori Prize, this jury honors continuous artistic work with a high level of national and international resonance which is relevant in terms of content, sometimes provocative, and has been/is pioneering in terms of format or its aesthetic signature. With the award, the jury celebrates experimental forms from artists and groups who have convinced audiences with their continuous development of an autonomous aesthetic format. The Prize is endowed with €25,000; the Tabori Awards are each endowed with €15,000. The jury selects the winners from all the artists and groups that have been funded by the Fonds Darstellende Künste in the past five years.

In 2023, the Fonds Darstellende Künste will also be awarding a Tabori International Award for the second time in a row to independently producing, internationally active and touring artists (groups) who have impressed with their outstanding aesthetics and committed content. The Tabori International Award is also endowed with €15,000 and is granted by an international jury of experts.

Registration

Our recommendation for everyone who is interested in – or a friend of – the independent performing arts: Save the date! Be there when the nationally and internationally most remarkable and relevant artists receive the 2023 Tabori Prize and Tabori Awards. We will be informing you in due time about registering for the prize ceremony at the HAU Hebbel am Ufer.

Admission is free. Registration will be possible from April 2023 via the website of the Fonds Darstellende Künste.

Jury national

Ute Kahmann

cultural scientist, puppet theater performer, director and member of the Fonds’ board of directors

© privat
Ute Kahmann cultural scientist, puppet theater performer, director and member of the Fonds’ board of directors

Ute Kahmann studierte Kulturwissenschaft und Schauspiel in Berlin. Puppenspiel erlernte sie extern an der Schauspielschule "Ernst Busch" sowie im Figurentheaterkolleg Bochum. Sie erhält Regieaufträge für Theater und Tanz, bringt seit 1988 eigene Inszenierungen für Erwachsene und Kinder in enger Zusammenarbeit mit Künstler*innen aus der Bildenden Kunst und der Musik auf die Bühne und spielt im Ensemble u.a. im Konzerthaus Berlin. Von 2006 bis 2016 arbeitete sie im Vorstand des Verbandes Deutscher Puppentheater und 2014 bis 2019 im Kuratorium des Fonds Darstellende Künste.

Carena Schlewitt

artistic director HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste | deputy chairman of the board of trustees | Dresden

© Stephan Flo
Carena Schlewitt artistic director HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste | deputy chairman of the board of trustees | Dresden

Carena Schlewitt wurde 1961 in Leipzig geboren. Seit 2018 ist sie Intendantin von HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste in Dresden.

Sie war von 2008-2018 Direktorin der Kaserne Basel und Künstlerische Leiterin des internationalen Theaterfestivals Basel (seit 2012). Sie studierte Theaterwissenschaft an der Humboldt Universität zu Berlin und arbeitete von 1985 bis 1993 an der Akademie der Künste in Ost-Berlin. Sie wirkte als Dramaturgin, Kuratorin und stellvertretende Künstlerische Leiterin an verschiedenen freien Produktionshäusern (Podewil Berlin; FFT Düsseldorf; HAU Berlin) und bei internationalen Festivals (Theater der Welt; HAU Berlin).

Schwerpunkte ihrer Arbeit waren unter anderem die Transformationsprozesse in Ostdeutschland, Osteuropa und China und die Entwicklung des Theaters in Polen, Frankreich und Italien sowie der Live Art und Performance-Kunst. Sie war in diversen Jurys tätig, u.a. für das Festival „Impulse“; für das deutsch-polnische Expertengremium der Kulturstiftung des Bundes sowie für das Programm „Doppelpass“ der Kulturstiftung des Bundes; sie war Mitglied der Fachkommission der Schweizer Kulturstiftung Pro Helvetia.

Prof. Dr. Wolfgang Schneider

Chairman of the Fonds Darstellende Künste

© PAP9 Branchentreff des LAFT Berlin Foto Mathias Voelzke
Prof. Dr. Wolfgang Schneider Chairman of the Fonds Darstellende Künste

Wolfgang Schneider war Gründungsdirektor des Instituts für Kulturpolitik der Universität Hildesheim und Inhaber des UNESCO-Lehrstuhls „Cultural Policy for the Arts in Development“ (2014 – 2020). Er war der erste Leiter des Kinder- und Jugendtheaterzentrums in der Bundesrepublik Deutschland, Vorsitzender des Theaterbeirates Niedersachsen, Mitglied des Beirates Tanz und Theater des Goethe-Instituts und als Sachverständiges Mitglied der Enquete-Kommission „Kultur in Deutschland“ des Deutschen Bundestages Berichterstatter u.a. für das Kapitel Theater. Er ist Vorsitzender des Fonds Darstellende Künste e.V., persönliches Mitglied der Deutschen UNESCO-Kommission, Vertrauensdozent der Friedrich Ebert-Stiftung, Mitglied des Bundesvorstandes des Kulturforums der Sozialdemokratie, Mitglied des Vorstandes der Initiative für die Archive des Freien Theaters e.V., Mitglied des Internationalen Theater-Instituts, Mitglied des Rates für darstellende Kunst und Tanz im Deutschen Kulturrat, Ehrenmitglied der ASSITEJ Deutschland und der Schweiz, sowie Ehrenpräsident der Internationalen Vereinigung des Theaters für Kinder und Jugendliche. 2018 wurde er wegen seines ehrenamtlichen internationalen Engagements vom Bundespräsidenten mit dem Bundesverdienstkreuz 1. Klasse ausgezeichnet. Zahlreiche Veröffentlichungen zur Theaterpolitik, Herausgeber u.a. von „Theater und Schule. Handbuch zur kulturellen Bildung“ (2009), „Theater und Migration. Herausforderungen für Kulturpolitik und Theaterpraxis“ (2011), „Theater entwickeln und planen. Kulturpolitische Konzeptionen zur Reform der Darstellenden Künste“ (2014), „Theatermachen als Beruf. Hildesheimer Wege“ (zusammen mit Julia Speckmann, 2017); „Partizipation als Programm. Wege ins Theater für Kinder und Jugendliche“ (zusammen mit Anna Eitzeroth, 2017), „Performing the Archive. Studie zur Entwicklung eines Archivs des Freien Theaters“ (zusammen mit Henning Fülle und Christine Henniger, 2018), „Theater in der Provinz. Künstlerische Vielfalt und kulturelle Teilhabe als Programm“ (zusammen mit Katharina Schröck und Silvia Stolz, 2019); „Theater in Transformation. Artistic Processes and Cultural Policy in South Africa“ (zusammen mit Lance Lebogang Nawa, 2019).

Anna Wagner

dramaturge, co-artistic director of the Künstler*innenhaus Mousonturm | Frankfurt

© Maximilian von Lachner
Anna Wagner dramaturge, co-artistic director of the Künstler*innenhaus Mousonturm | Frankfurt

Anna Wagner ist seit September 2022 zusammen mit Marcus Droß Intendantin und Geschäftsführerin des Künstler*innenhaus Mousonturm in Frankfurt. Nach einem Studium der Theaterwissenschaft war sie als Assistentin der Tanzkuratorin am Hebbel am Ufer in Berlin tätig und leitete die Tanzsparte am Theater Freiburg, die sie von einem Ensemblebetrieb in eine Produktionsplattform für freie Choreograf*innen und Tänzer*innen verwandelte. 2014 wechselte sie als Dramaturgin an den Frankfurter Mousonturm. Dort etablierte sie kontinuierliche Arbeitsbeziehungen mit Tanz-, Theater- und Performanceschaffenden der nationalen und internationalen freien Szene wie Paula Rosolen, Eisa Jocson, Helgard Haug/ Rimini Protokoll, Jetse Batelaan und Eisa Jocson u.a.. Sie ist außerdem Mitbegründerin der Tanzplattform Rhein-Main und entwickelte zahlreiche Sonderprojekte und Festivals wie „Indonesia LAB“ (2015) „Oper Offenbach“ (2018) und „This is Not Lebanon“ (2021).

Prof. Dr. Hans-Joachim Wagner

cultural scientist, curator, author, music dramaturge | chairman of the board of trustees | Düsseldorf, Köln, Nürnberg

© Stadt Nürnberg/Christine Dierenbach
Prof. Dr. Hans-Joachim Wagner cultural scientist, curator, author, music dramaturge | chairman of the board of trustees | Düsseldorf, Köln, Nürnberg

Prof. Dr. Hans-Joachim Wagner (Jahrgang 1961) ist nach einem Studium der Musikwissenschaft, Deutschen Philologie und Kunstgeschichte als Kulturmanager, Kurator, Wissenschaftler und Autor tätig. Er arbeitete zuletzt als Fachbereichsleiter für Musik und darstellende Künste bei der Kunststiftung NRW in Düsseldorf. Wagner war an den Opernhäusern in Koblenz und Köln als Produktionsdramaturg, persönlicher Referent des Intendanten und Mitarbeiter der Operndirektion tätig. Von 2002 bis 2006 arbeitete er als Musikreferent im Kulturamt der Stadt Köln und übernahm bei der Bewerbung der Stadt Köln um den Titel der Kulturhauptstadt Europas 2010 die Koordination des Bereichs Musik.

In Köln kuratierte er das kulturelle Rahmenprogramm zur Fußball-Weltmeisterschaft 2006, war künstlerischer Leiter des Festivals „Feste Musicali“ und des Kinder- und Jugendmusikfestivals „Stadt Klang Fluss“. Seit geraumer Zeit gilt sein besonderes Interesse dem zeitgenössischen Tanz und Theater, der Diversität kultureller Praxis und ihrer Sichtbarmachung.

Seit 2. Januar 2018 ist der Wissenschaftler und Kulturmanager Prof. Dr. Hans-Joachim Wagner Leiter des Büros für die Bewerbung Nürnbergs um den Titel der Kulturhauptstadt Europas 2025.

Jury international

Marta Keil

curator, dramaturge, researcher | Warsaw (Poland, Utrecht (Netherlands)

© Danuta Keil
Marta Keil curator, dramaturge, researcher | Warsaw (Poland, Utrecht (Netherlands)

Marta Keil lives and works between Warsaw and Utrecht. Her curatorial and research practice is focused on processes of instituting and on redefining modes of working transnationally in the performing arts field. She is member of the InSzPer collective in Warsaw. At the moment she curates transnational project Breaking the Spell, focused on feminist performing art practices. In October 2021, she curated Forecast. A School of Thinking-With for Dublin Theatre Festival. In 2020, In 2020, she co-instigated the international, multigenerational performative project Grand Re Union which reflected current choreographic practices. Between 2019 and 2021 she cooperated as facilitator with RESHAPE project, which searched for new transnational working methods in the arts field. She often works in tandem with Grzegorz Reske (ResKeil), together with Tim Etchells they curated together the Common Ground season at Komuna Warszawa (2020), did the performance “Sunny Sunday” with Lina Majdalanie and Rabih Mroué (2020) and recently, they co-curate the NorthEastSouthWest project in Dresden (2021-2022). In 2021, upon the invitation of IETM and together with On the Move, she co-authored a research document on strategies and methods against gender based violence in the European culture institutions. Marta is also guest teacher at the Jagiellonian University in Kraków. She edited several books, including: Choreography: strategies (together with Joanna Leśnierowska, 2021) and Reclaiming the Obvious: On the Institution of the Festival (2017). Holds PhD in Culture Studies.

Melat Gebeyaw Nigussie

director of Beursschouwburg | Brussels

© Jimmy Kets
Melat Gebeyaw Nigussie director of Beursschouwburg | Brussels

Melat Nigussie (b. 1991) is director of Beursschouwburg in Brussels. Before taking on this position, she worked as coordinator and curator of the participatory project “Next Generation, Please!” at Palais des Beaux-Arts Brussels. Melat has contributed to the literary publications “Afro-Europese literatuur uit de Lage Landen” (2018), “Being Imposed Upon” (2020) and has published articles in Belgian media outlets such as De Standaard, Bruzz and rekto:verso.

Matthias Lilienthal

dramaturge, theater and festival director | Berlin

© Judith Buss
Matthias Lilienthal dramaturge, theater and festival director | Berlin

Matthias Lilienthal began his career at Theater Basel as dramaturge to Frank Castorf and Christoph Marthaler. He then went on to Berlin's Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz as chief dramaturge and deputy artistic director, bringing artists such as Christoph Schlingensief and Johann Kresnik to work at the theatre. In 2002 and 2014, he directed the Theater der Welt festival in the Rheintal and Mannheim, and in the 2000s directed HAU Hebbel am Ufer in Berlin, which was named "Theater of the Year" twice during this period in the critics’ survey of the trade magazine, Theater Heute. Lilienthal was director of the Münchner Kammerspiele from 2015 to 2020, transforming it into a hybrid production house / municipal theater. This theatre was also awarded "Theater of the Year" twice during his directorship. Since then, Lilienthal has worked as a festival maker, including "This Is Not Lebanon" at Künstlerhaus Mousonturm and "Performing Exiles" at the Berliner Festspiele, as well as working as a dramaturge, university lecturer and actor.