THE ART OF STAYING MANY
The Fonds Darstellende Künste realizes nationwide forums at nine stations – with art, actions and debates. From Berlin, the journey leads to Leipzig and further on to Düsseldorf, Bitterfeld-Wolfen, Potsdam, Erfurt and Weimar on to Dresden. The mobile theater truck stops everywhere and becomes a platform, discourse space, movie theater and venue. In the process, it combines theater, festivals and independent performing arts production houses in these and numerous other cities in and outside of Germany. Panels, impulses, workshops, international performances and assorted meetings are an invitation to debate about art, freedom and democracy to explore current challenges, live with contradictions and confront oneself in a polyphonic exchange with the most urgent current task: the art of staying many. Everyone for themselves – and all together in heterogeneity, pluralism and acceptancy of our diverse society.

Picture Book: „THE ART OF STAYING MANY“
Photographs by Sebastian Bolesch from the city life of the individual stations meet voices from politics and art and trace the search movement of an art to stay many.

„Die Kunst, Viele zu bleiben“ | March 12, 2025
A film by Felix Meyer-Christian commissioned by the Fonds Darstellende Künste
In the 40th year of its existence, the fund invites you to the premiere of a film that tells of the field of tension that the independent arts have been dealing with for a long time. Between aesthetic innovations and political art forms, between encounter formats and spectacle: THE ART OF REMAINING MANY is the motto when art, freedom and democracy are called into question by right-wing extremists.
Premiere: March 12, 2025 in Berlin
Poetische Positionen
-
© Sebastian Bolesch
Nazi Hits of the 1930s, 1990s and the Ugliest Chants of Today
A text by Anne Rabe
-
© Sebastian Bolesch
Casting an anchor into the future
A text by Manja Präkels
-
© Sebastian Bolesch
How to Stay
A text by Sivan Ben Yishai.
-
© Sebastian Bolesch
Du und Ich
A text by Deniz Utlu.
On open and enclosed spaces
This series of articles accompanied the program of DIE KUNST, VIELE ZU BLEIBEN. Elisabeth Wellershaus is in charge of the series, in which she looks at open and closed spaces in a fragile society with authors such as Esther Boldt, Nora Burgard-Arp, Zonya Dengi and Mirrianne Mahn.
-
© Candy Welz
Wind of Change
04. Sept. 2024
Kurz vor den Wahlen in Thüringen begegnen sich Autor*innen und Philosoph*innen im Rahmen der Veranstaltungsreihe DIE KUNST, VIELE ZU BLEIBEN in Weimar und reflektieren über die Ratlosigkeit der Gegenwart. Unsere Autorin Elisabeth Wellershaus hat sie begleitet.
-
© Sebastian Bolesch
„Nachbarschaft ist der kleinste gemeinsame Nenner der Demokratie“
23. Juli 2024
Das Phoenix Festival spielt Open Air und bringt fünf Gastspiele auf den Platz der Völkerfreundschaft in Erfurt, die, mit Blick auf die Einbindung unterschiedlicher Publika, das Gegenstück zu den Domstufen-Festspielen darstellen. Elisabeth Wellershaus im Gespräch mit Annica Happich.
-
© Jörg Baumann
Keine Angst vor neuen Männlichkeitsbildern
26. Juni 2024
In Potsdam erforscht DIE KUNST, VIELE ZU BLEIBEN neue Erzählformen in unbeständigen Zeiten. Die Journalistin und Schriftstellerin Nora Burgard-Arp beschäftigt sich mit feministischen Perspektiven auf rechtsextreme Narrative. Für unser Magazin erzählt sie aus ihrer Praxis als Autorin.
-
© Sebastian Bolesch
Geteilte Geschichte(n)
18. Juni 2024
Das Erinnern an die Vergangenheit ist ein oft strapaziöser Akt. Auch in Deutschland zeigt sich, wie schwer es ist, multiperspektivische Blicke auf die Erfahrungen eines diversen Umfelds zu richten. Die Journalistin Zonya Dengi erinnert sich aus ganz persönlicher Perspektive – und nutzt die emanzipatorische Kraft, die im Erzählen der eigenen Geschichte steckt.
-
© Falk Wenzel
Herzlich Willkommen!
10. Juni 2024
Unsere Autorin Elisabeth Wellershaus ist nach Bitterfeld-Wolfen gefahren, um das Theaterfestival OSTEN im Entstehen zu beobachten, bei dem auch der Theatertruck von DIE KUNST, VIELE ZU BLEIBEN Halt macht. Vieles vor Ort hat sie überrascht – eine Reportage.
-
© Kathinka Schröder
Von Kunstfreiheit und Intersektionalität
05. Juni 2024
Die Schriftstellerin, politische Aktivistin und Theatermacherin Mirrianne Mahn befragt die aktuellen Diskussionen zum Thema Kunstfreiheit und stellt fest: Sie stehen in unmittelbarem Zusammenhang mit intersektionalen Perspektiven – die unter anderem auch das Arbeiten im Theaterbereich beeinflussen.
-
© Dorothea Tuch
Durchlässige und fragile Theater
28. Mai 2024
In vielen kulturellen Räumen werden aktuell überkommene, hegemoniale und diskriminierende Strukturen hinterfragt, auch im Theater. Die Journalistin Esther Boldt schreibt darüber, wie kompliziert die entsprechenden Aushandlungsprozesse aussehen und wie fragil Orte der Vielfalt in diesen Tagen sein können.
-
© Björn Frers
„Es kann keine einfachen Positionen geben“
13. Mai 2024
Am 24. Mai startete der Fonds Darstellende Künste eine Programmreihe, die Menschen an neun Stationen in acht deutschen Städten in und rund um die Theater zu Performance, Workshops und Austausch einlädt. Im Gespräch mit Elisabeth Wellershaus spricht Holger Bergmann, Geschäftsführer des Fonds, über die Hintergründe zu DIE KUNST, VIELE ZU BLEIBEN.
Stops on the tour
-
© Roman Hagenbrock
Berlin
24. and 25. May 2024
HAU Hebbel am Ufer
-
© Roman Hagenbrock
Leipzig
01. and 02. June 2024
LOFFT -DAS THEATER, Residenz (Schauspiel Leipzig)
-
© Roman Hagenbrock
Düsseldorf
07. and 08. June 2024
FFT, Impulse Theaterfestival
-
© Roman Hagenbrock
Bitterfeld-Wolfen
14. Juni 2024
OSTEN Festival
-
© Roman Hagenbrock
Berlin
21. und 22. Juni 2024
Sophiensæle, Chamäleon Theater
-
© Roman Hagenbrock
Potsdam
29. und 30. Juni 2024
Hans Otto Theater, fabrik Potsdam
-
© Roman Hagenbrock
Erfurt
16. und 17. August 2024
Plattenstufen-Festspiele präsentiert vom PHOENIX Theaterfestival
-
© Roman Hagenbrock
Weimar
24. und 25. August 2024
Kunstfest Weimar
-
© Roman Hagenbrock
Dresden
28. August 2024
HELLERAU, Societaetstheater, Zentralwerk e.V.
Team
Overall curation: Felizitas Stilleke
Co-curator: Franziska Werner
Dramaturgy: Fabian Lettow
Overall curation assistant: Kate Fenderl
Scenography: Philine Rinnert
Cooperation scenography: Lotte Dohmen
Technical director &
lighting design: Anahí Pérez
Technical assistant: Rio Theis
Communication: Sarah Rosenau
Production manager: krass&krasser (Franziska Bald, Ann-Kristin Meivers, Lara Yilmaz)
Production manager Dresden: Nicole Meier
Project directors Fonds: Björn Frers, Steffen Klewar
Project coordination Fonds:Anna Kondring
Communication Fonds: Anne John, Carolin Meyer
Graphic design: Uta Oettel
Videodesign: Roman Hagenbrock
Translation: Christopher Langer
Woodwork: Hannes Heinrich
Props: Simone Schulz
Textile work: Ola Korbańska, Cian McConn
The Fonds Darstellende Künste e.V. has signed the Declaration of Die Vielen and supports the current campaign for an open, diverse society in democracy and against right-wing extremism!
„THE ART OF STAYING MANY. Nationwide Forums for Art, Freedom and Democracy” is a series of events of the Fonds Darstellende Künste in cooperation with the Goethe-Institut, Chamäleon Berlin, fabrik Potsdam, FFT Düsseldorf, Hans Otto Theater Potsdam, HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste Dresden, HAU Hebbel am Ufer Berlin, Impulse Theater Festival, Kunstfest Weimar 2024, LOFFT – DAS THEATER Leipzig, OSTEN Festival Bitterfeld-Wolfen, Plattenstufen-Festspiele presented by PHOENIX Theaterfestival Erfurt, Residenz Schauspiel Leipzig, Societaetstheater Dresden, Sophiensӕle Berlin, Zentralwerk e.V. Dresden, Zirkustheater Festival Dresden. Funded by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media in the context of NEUSTART KULTUR.