THE ART OF STAYING MANY

The Fonds Darstellende Künste realizes nationwide forums at nine stations – with art, actions and debates. From Berlin, the journey leads to Leipzig and further on to Düsseldorf, Bitterfeld-Wolfen, Potsdam, Erfurt and Weimar on to Dresden. The mobile theater truck stops everywhere and becomes a platform, discourse space, movie theater and venue. In the process, it combines theater, festivals and independent performing arts production houses in these and numerous other cities in and outside of Germany. Panels, impulses, workshops, international performances and assorted meetings are an invitation to debate about art, freedom and democracy to explore current challenges, live with contradictions and confront oneself in a polyphonic exchange with the most urgent current task: the art of staying many. Everyone for themselves – and all together in heterogeneity, pluralism and acceptancy of our diverse society.

Picture Book: „THE ART OF STAYING MANY“

Photographs by Sebastian Bolesch from the city life of the individual stations meet voices from politics and art and trace the search movement of an art to stay many.

Rear view of a person in overalls. A fabric with the inscription "DIE KUNST, VIELE ZU BLEIBEN" is sewn onto the overalls. © Christian Knieps

„Die Kunst, Viele zu bleiben“ | March 12, 2025

A film by Felix Meyer-Christian commissioned by the Fonds Darstellende Künste
In the 40th year of its existence, the fund invites you to the premiere of a film that tells of the field of tension that the independent arts have been dealing with for a long time. Between aesthetic innovations and political art forms, between encounter formats and spectacle: THE ART OF REMAINING MANY is the motto when art, freedom and democracy are called into question by right-wing extremists.

Premiere: March 12, 2025 in Berlin

Poetische Positionen

  • © Sebastian Bolesch

    Nazi Hits of the 1930s, 1990s and the Ugliest Chants of Today

    A text by Anne Rabe

  • © Sebastian Bolesch

    Casting an anchor into the future

    A text by Manja Präkels

  • © Sebastian Bolesch

    How to Stay

    A text by Sivan Ben Yishai.

  • © Sebastian Bolesch

    Du und Ich

    A text by Deniz Utlu.

On open and enclosed spaces

This series of articles accompanied the program of DIE KUNST, VIELE ZU BLEIBEN. Elisabeth Wellershaus is in charge of the series, in which she looks at open and closed spaces in a fragile society with authors such as Esther Boldt, Nora Burgard-Arp, Zonya Dengi and Mirrianne Mahn.

  • The performer Tina Pfurr stands with her back to the camera, leaning against the balcony balustrade of the Nationaltheater Weimar and looking down onto the theater square where people are milling about. Her jacket is emblazoned with the inscription “(You goota) sing for your right to live in a democracy” © Candy Welz

    Wind of Change

    04. Sept. 2024

    Kurz vor den Wahlen in Thüringen begegnen sich Autor*innen und Philosoph*innen im Rahmen der Veranstaltungsreihe DIE KUNST, VIELE ZU BLEIBEN in Weimar und reflektieren über die Ratlosigkeit der Gegenwart. Unsere Autorin Elisabeth Wellershaus hat sie begleitet.

  • Sticker on a lamp post. In rainbow colors, it says in black letters: “Live in such a way that the AfD would object!” © Sebastian Bolesch

    „Nachbarschaft ist der kleinste gemeinsame Nenner der Demokratie“

    23. Juli 2024

    Das Phoenix Festival spielt Open Air und bringt fünf Gastspiele auf den Platz der Völkerfreundschaft in Erfurt, die, mit Blick auf die Einbindung unterschiedlicher Publika, das Gegenstück zu den Domstufen-Festspielen darstellen. Elisabeth Wellershaus im Gespräch mit Annica Happich.

  • Bathed in subdued, reddish light, a group of people stand tightly packed in the room with their arms stretched upwards. © Jörg Baumann

    Keine Angst vor neuen Männlichkeitsbildern

    26. Juni 2024

    In Potsdam erforscht DIE KUNST, VIELE ZU BLEIBEN neue Erzählformen in unbeständigen Zeiten. Die Journalistin und Schriftstellerin Nora Burgard-Arp beschäftigt sich mit feministischen Perspektiven auf rechtsextreme Narrative. Für unser Magazin erzählt sie aus ihrer Praxis als Autorin.

  • A woman with sunglasses holds a cardboard sign in front of her chest with the words "Your Silence will be studied by your Grankids". © Sebastian Bolesch

    Geteilte Geschichte(n)

    18. Juni 2024

    Das Erinnern an die Vergangenheit ist ein oft strapaziöser Akt. Auch in Deutschland zeigt sich, wie schwer es ist, multiperspektivische Blicke auf die Erfahrungen eines diversen Umfelds zu richten. Die Journalistin Zonya Dengi erinnert sich aus ganz persönlicher Perspektive – und nutzt die emanzipatorische Kraft, die im Erzählen der eigenen Geschichte steckt.

  • Festival visitors lean against a metal railing with the word “Questions” written in large red letters. © Falk Wenzel

    Herzlich Willkommen!

    10. Juni 2024

    Unsere Autorin Elisabeth Wellershaus ist nach Bitterfeld-Wolfen gefahren, um das Theaterfestival OSTEN im Entstehen zu beobachten, bei dem auch der Theatertruck von DIE KUNST, VIELE ZU BLEIBEN Halt macht. Vieles vor Ort hat sie überrascht – eine Reportage.

  • A person with short blond hair in an orange costume and pink gloves on a stage licks a wall of transparent foil erected to the audience. © Kathinka Schröder

    Von Kunstfreiheit und Intersektionalität

    05. Juni 2024

    Die Schriftstellerin, politische Aktivistin und Theatermacherin Mirrianne Mahn befragt die aktuellen Diskussionen zum Thema Kunstfreiheit und stellt fest: Sie stehen in unmittelbarem Zusammenhang mit intersektionalen Perspektiven – die unter anderem auch das Arbeiten im Theaterbereich beeinflussen.

  • © Dorothea Tuch

    Durchlässige und fragile Theater

    28. Mai 2024

    In vielen kulturellen Räumen werden aktuell überkommene, hegemoniale und diskriminierende Strukturen hinterfragt, auch im Theater. Die Journalistin Esther Boldt schreibt darüber, wie kompliziert die entsprechenden Aushandlungsprozesse aussehen und wie fragil Orte der Vielfalt in diesen Tagen sein können.

  • Journalist Elisabeth Wellershaus and Holger Bergmann, Managing Director of the Fonds Darstellende Künste, sit across from each other at a conference table, engrossed in conversation. © Björn Frers

    „Es kann keine einfachen Positionen geben“

    13. Mai 2024

    Am 24. Mai startete der Fonds Darstellende Künste eine Programmreihe, die Menschen an neun Stationen in acht deutschen Städten in und rund um die Theater zu Performance, Workshops und Austausch einlädt. Im Gespräch mit Elisabeth Wellershaus spricht Holger Bergmann, Geschäftsführer des Fonds, über die Hintergründe zu DIE KUNST, VIELE ZU BLEIBEN.

Stops on the tour

  • Video still on the animated event trailer. The HAU Hebbel am Ufer building, in front of it colorful silhouettes of people and in dark letters "Berlin 24.+25.05." and the HAU logo. © Roman Hagenbrock

    Berlin

    24. and 25. May 2024

    HAU Hebbel am Ufer

  • Video still on the animated event trailer. Façade of the Leipzig cotton mill and LOFFT - DAS THEATER. In front of it a green lawn, a blue silhouette of a person with a megaphone and in dark letters "Leipzig 01.+02.06." as well as logos of LOFFT - DAS THEATER and Schauspiel Leipzig Residenz. © Roman Hagenbrock

    Leipzig

    01. and 02. June 2024

    LOFFT -DAS THEATER, Residenz (Schauspiel Leipzig)

  • Video still on the animated event trailer. Façade of the FFT Düsseldorf with yellow windows, colorful windmill on the roof, colorful rays rising into the sky, dark silhouettes of people in front of it. In dark letters "Düsseldorf 07.+08.06." and logos of Impulse Theater Festival and FFT Düsseldorf. © Roman Hagenbrock

    Düsseldorf

    07. and 08. June 2024

    FFT, Impulse Theaterfestival

  • Video still on the animated event trailer. Detail of green park with two colorful billboards. In dark lettering "Bitterfeld-Wolfen 14.06." and the OSTEN Festival logo. © Roman Hagenbrock

    Bitterfeld-Wolfen

    14. Juni 2024

    OSTEN Festival

  • Video still on the animated event trailer. The Chameleon Theater and Sophiensaele buildings stand side by side. A golden flag flies on the roof and golden hearts fly through the scene. In dark letters "Berlin 21.+22.06." and the logos of Chamäleon Theater and Sophiensaele. © Roman Hagenbrock

    Berlin

    21. und 22. Juni 2024

    Sophiensæle, Chamäleon Theater

  • Video still on the animated event trailer. Facade of the Hans Otto Theater with red roof, in front of it the fabrik Potsdam and many colorful chairs. In dark letters "Potsdam 29.+30.06." and logos of Hans Otto Theater and fabrik Potsdam. © Roman Hagenbrock

    Potsdam

    29. und 30. Juni 2024

    Hans Otto Theater, fabrik Potsdam

  • Video still on the animated event trailer. Facade of a prefabricated housing estate, in front of it colorful silhouettes of people and two flying globes. In dark lettering "Erfurt 16.+17.06." and the logo of the Phoenix Theater Festival. © Roman Hagenbrock

    Erfurt

    16. und 17. August 2024

    Plattenstufen-Festspiele präsentiert vom PHOENIX Theaterfestival

  • Video still on the animated event trailer. Facade of the German National Theater Weimar. The statues of Goethe and Schiller in front of it hold a red heart in their hands. Next to them are colorful silhouettes of people. In dark lettering "Weimar 24.+25.08." and the logo of the Kunstfest Weimar. © Roman Hagenbrock

    Weimar

    24. und 25. August 2024

    Kunstfest Weimar

  • Video still on the animated event trailer. Detail of the Altmarktpassage in Dresden. In front of it, colorful silhouettes of people riding bicycles. In dark letters "Dresden 28.08." and logos of HELLERAU, Sociataetstheater, Zentralwerk and Zirkus Theater Festival. © Roman Hagenbrock

    Dresden

    28. August 2024

    HELLERAU, Societaetstheater, Zentralwerk e.V.

Team

Overall curation: Felizitas Stilleke

Co-curator: Franziska Werner

Dramaturgy: Fabian Lettow

Overall curation assistant: Kate Fenderl

Scenography: Philine Rinnert

Cooperation scenography: Lotte Dohmen

Technical director &

lighting design: Anahí Pérez

Technical assistant: Rio Theis

Communication: Sarah Rosenau

Production manager: krass&krasser (Franziska Bald, Ann-Kristin Meivers, Lara Yilmaz)

Production manager Dresden: Nicole Meier

Project directors Fonds: Björn Frers, Steffen Klewar

Project coordination Fonds:Anna Kondring

Communication Fonds: Anne John, Carolin Meyer

Graphic design: Uta Oettel

Videodesign: Roman Hagenbrock

Translation: Christopher Langer

Woodwork: Hannes Heinrich

Props: Simone Schulz

Textile work: Ola Korbańska, Cian McConn

The Fonds Darstellende Künste e.V. has signed the Declaration of Die Vielen and supports the current campaign for an open, diverse society in democracy and against right-wing extremism!

„THE ART OF STAYING MANY. Nationwide Forums for Art, Freedom and Democracy” is a series of events of the Fonds Darstellende Künste in cooperation with the Goethe-Institut, Chamäleon Berlin, fabrik Potsdam, FFT Düsseldorf, Hans Otto Theater Potsdam, HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste Dresden, HAU Hebbel am Ufer Berlin, Impulse Theater Festival, Kunstfest Weimar 2024, LOFFT – DAS THEATER Leipzig, OSTEN Festival Bitterfeld-Wolfen, Plattenstufen-Festspiele presented by PHOENIX Theaterfestival Erfurt, Residenz Schauspiel Leipzig, Societaetstheater Dresden, Sophiensӕle Berlin, Zentralwerk e.V. Dresden, Zirkustheater Festival Dresden. Funded by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media in the context of NEUSTART KULTUR.